Full text: Elementarisierung im Schulbuch

Berta Hamann 
Zur Frage der Elementarisierung in US-amerikanischen 
High School „World Geography”-Schulbüchern 
Abstract 
The analysis of US Geography textbooks is based on two aspects of the term 
elementarization that is used in the didactics of geography. On the one hand, 
elementarization is defined as methodic simplification, on the other elementarization is 
considered objective-oriented delineation of the subject matter. In this investigation, the 
Four textbooks that are primarily used in US high school World Geography courses were 
analyzed. The approach employed both quantitative and qualitative methods. The 
content of the textbooks is dominated by systematic geography and regional geography. 
In systematic geography, elementarization is performed by reducing complexity and 
content; in regional geography elementarization involves targeted selection of content. 
The danger lies in the fact that inappropriate reduction conveys incorrect content and 
targeted selection of content depicts a distorted image of the space in question. 
Elementarisierung — eine Definition 
im Kontext der empirisch-hermeneutischen Schulbuchanalyse 
Lerninhalte müssen dem aktuellen Stand der wissenschaftlichen Forschung entsprechen 
und so aufbereitet sein, dass sie nicht „durch ungenaue Erläuterungen, veraltete Erklä- 
rungen, Verfremdung durch ideologische oder auch nur interessengeleitete subjektive 
Auswahl von Akzentsetzungen verfälscht werden [...]“ (Rinschede 2005, S. 53; vgl. 
Haubrich 2006, S. 186). Das heißt, die nötige Reduktion (Elementarisierung) stößt dort 
an ihre Grenzen, wo durch Simplifizierung und Selektion der Unterrichtsgegenstand in 
seiner Aussage und in seinem Kontext nicht mehr klar zu erkennen ist oder sogar ver- 
fälscht wird (vgl. Köck 2000, S. 260; Kopp 1973, S. 16-17). 
239 

	        

Note to user

Dear user,

In response to current developments in the web technology used by the Goobi viewer, the software no longer supports your browser.

Please use one of the following browsers to display this page correctly.

Thank you.